Procedura mająca na celu uzyskanie decyzji środowiskowej jest jednym z kluczowych elementów projektu wiatrowego. To od tej decyzji administracyjnej zależne jest pozwolenie na budowę a jej kształt niejednokrotnie decyduje o rentowności inwestycji. Rosnąca świadomość inwestorów/deweloperów oraz presja ze strony organów opiniujących skutkuje coraz częstszym zatrudnianiem zewnętrznych ekspertów. Zakres prac wyprowadzanych poza główną działalność zarządzającego projektem wiatrowym również rośnie. Niesie to ze sobą wiele korzyści, ale też wyzwań po stronie zarówno inwestora jak i wykonawcy. Aby praca nad takim projektem przebiegała sprawnie warto pamiętać o prostych, ale istotnych dla sukcesu przedsięwzięcia zasadach współpracy.
W większych korporacjach za kontakty z zewnętrznym partnerem przeważnie odpowiada Project Menager lub Specjalista ds. ochrony środowiska. W mniejszych podmiotach obowiązek ten bierze na siebie w większości przypadków właściciel, samodzielnie koordynujący całość prac przy planowanej farmie wiatrowej. Współpraca oparta na outsourcingu powinna dawać obustronne korzyści, kupujący zewnętrzne wsparcie musi wiedzieć co spada z jego barków i czego może oczekiwać od wykonawcy. Najkorzystniejszym scenariuszem jest powierzenie obługi całości środowiskowego postępowania jednemu podmiotowi. Samodzielne wyszukiwanie “monitoringowców” oraz późniejsze zatrudnianie specjalistów odpowiedzialnych za budowę finalnego Raportu OOŚ niesie ze sobą wiele ryzyk. Szereg kwestii technicznych (takich jak lokalizacja turbin lub infrastruktury technicznej czy też parametry maszyn) powinny być spójne i precyzyjnie przeanalizowane na odpowiednim etapie. Niewątpliwą korzyścią dla zleceniodawcy, wynikającą z zaangażowania jednej firmy jest klarowność komunikacyjna oraz decyzyjna. Równolegle taki model współpracy daje zamawiającemu możliwość pozyskania niezbędnego know-how, kompetencji oraz doświadczeń, którymi dysponuje wyspecjalizowany partner. Odbiorca oraz dostawca usług outsourcowanych mogą się skupić na swoich podstawowych obszarach działalności co istotnie obniża koszty oraz skraca niezbędny czas do minimum. Dodatkowym atutem jest cedowanie na usługodawcę odpowiedzialności, coraz częściej praktykowane jest rozwiązanie success fee (premia za osiągnięcie celu np. w postaci uzyskania decyzji środowiskowej lub pozytywnej opinii RDOŚ).
Do obowiązków usługobiorcy należy aktywny kontakt z wykonawcą. To zlecający prace na zewnątrz w oparciu o rekomendacje oraz zalecenia podejmuje strategiczne decyzje. Regularny kontakt oraz wzajemne zrozumienie są kluczowe przy tak długoterminowej współpracy jak ta przy procedurze oceny oddziaływania na środowisko. Zatrudniony partner musi poznać oczekiwania oraz przygotowanie merytoryczne zleceniodawcy. Dialog powinien być prowadzony w obustronnie zrozumiałym języku (mniej lub bardziej specjalistycznym). Obowiązkiem wykonawcy jest taka prezentacja planowanej strategii oraz postępu przebiegu prac aby była ona czytelna dla drugiej strony. Klient usługi outsourcingowej musi natomiast wykazaś się zrozumieniem roli oraz istoty prac zewnętrznego partnera. Nie może być on postrzegany jako zło konieczne, wykorzystujące obecną sytuację prawną. Na szczęście taki stereotyp odchodzi do lamusa natomiast ciągle można z nim się jeszcze spotkać. Sukces outsourcingu budowany musi być w oparciu o wzajemne relacje oraz poczucie wspólnoty. Strony muszą rozumieć, ić mają wspólny interes i są partnerami nie tylko we wzajemnym dialogu ale również w szerszej perspektywie obejmującej dalszych uczestników postępowania np. organy administracji publicznej czy lokalną społeczność.
Tych kilka prostych zasad pozwala usprawnić proces uzyskiwania decyzji środowiskowej oraz zdecydowanie wpływa na jakość współpracy podmiotów zaangażowanych w procedurę.
Zapraszamy do dyskusji na profilu Ambiens na facebooku